”Shiva”, skapad av konstnären, designern, arkitekten och grundaren av Memphisgruppen, Ettore Sottsass, för BD Barcelona, är en vas formad som en penis, 23 cm lång, i lackerad rosa keramik. Detta djärva och ovanliga konstverk reflekterar inte bara Sottsass unika estetiska synsätt utan belyser även den spanska företagets vilja att omfamna och främja provokativa och banbrytande designkoncept. Jordi Arnau, den allmänna direktören för BD Barcelona, uttrycker sin stolthet över att ha denna pjäs i företagets samling. Han menar att ”Shiva” med sin ironiska och respektlösa karaktär perfekt representerar BD Barcelonas transgressiva ande.
Designad år 1973, står ”Shiva” som ett tidigt exempel på Sottsass förmåga att utmana konventionella designgränser och utforska formens och funktionens relation på djärva nya sätt. Genom att använda sig av en explicit sexuell symbolik, lyfter Sottsass fram sexualitetens roll i våra liv och kultur, samtidigt som han leker med våra förväntningar på vad en vas kan och bör vara. Denna pjäs är mer än bara en behållare för blommor; den är en konversationstartare, en utforskning av tabun och en firande av livets kreativa kraft.
”Shiva” representerar även en period då designvärlden började ifrågasätta och utmana traditionella estetiska normer. Memphisgruppen, under Sottsass ledning, blev banbrytande inom postmodern design genom att införa lekfulla former, djärva färger och oortodoxa materialkombinationer. ”Shiva”-vasen är ett uttryck för denna rörelses anda, som strävar efter att blanda hög och låg kultur, det seriösa med det humoristiska, och det sakrala med det profana.
BD Barcelonas beslut att inkludera ”Shiva” i sin samling understryker företagets engagemang för design som utmanar, engagerar och inspirerar. Som Jordi Arnau påpekar, är det just den ironiska och respektlösa naturen hos ”Shiva” som gör den till en perfekt representation av företagets transgressiva anda. BD Barcelona har länge varit känt för sin vilja att stödja och distribuera verk som bryter mot konventionella designramar, och ”Shiva” står som en stolt symbol för detta engagemang.
Trots att den designades i början av 1970-talet, framstår ”Shiva” fortfarande som supermodern och relevant. Den utmanar betraktaren att omvärdera sina föreställningar om skönhet, funktion och designens roll i samhället. Genom att blanda humor med djupare kulturella och filosofiska frågor, fortsätter ”Shiva” att provocera och fascinera, vilket bekräftar Ettore Sottsass varaktiga arv som en av de mest innovativa tänkarna inom design och arkitektur.